tiistai 3. joulukuuta 2013

Taru sormusten herrasta (Lord Of The Rings), 2001-2003

Taru sormusten herrasta -elokuvia on hankala arvostella omina kokonaisuuksinaan, sillä ne muodostavat yhden tarinan kolme osaa, eikä niitä voi mielestäni ajatella irrallisina teoksina. Aluksi tässä arvostelussa käsitelläänkin kaikkia kolmea elokuvaa yleisellä tasolla ja sen jälkeen jokaisesta osasta on tehty pieni erillinen osio.

Lyhyt selitys niille, joilla on yleissivistyksessään hobitin mentävä aukko: Taru sormusten herrasta on J.R.R. Tolkienin 1950-luvulla kirjoittama fantasiakirjallisuuden klassikko ja edelleen ylivoimaisesti tunnetuin tämän genren tuotos. Nykypäivään mennessä sitä arvioidaan myydyn yli 150 miljoonaa kappaletta, mikä tekee siitä yhden kaikkien aikojen myydyimmistä kirjoista. Tolkien luo kirjassaan kokonaisen uuden maailman, jossa hyvä ja paha käyvät ikuista taisteluaan. Maailman, jossa on velhoja, haltioita, kääpiöitä, hobitteja, örkkejä, peikkoja, hiisiä, noitia, demoneita ja monenmoisia toisiaan mielikuvituksellisimpia olentoja.  Tolkien on saanut erityisesti ylistystä siitä omistautumisesta, jonka hän on oman maailmansa luomiseen käyttänyt: hän on keksinyt luomilleen kansoille omat kielet ja historian ja sukupuut – kyse on melkein kuin historiallisesta maailmasta eikä niinkään kuvitteellisesta.

Taru sormusten herrasta –elokuvat löytyvät kaikki IMDb:n listan kärkisijoilta: Ensimmäinen osa (Sormuksen ritarit) sijalta 12, toinen osa (Kaksi tornia) sijalta 20 ja kolmas osa (Kuninkaan paluu) sijalta 9.  Voi helposti siis sanoa, että kyseessä on yksi kaikkien aikojen elokuvatrilogioista. Vertoja vetävät vain Kummisetä (IMDb:n sijat 2, 3 ja >250) ja Tähtien sota (sijat 17, 11 ja 79). Oscareita elokuvat kahmivat yhteensä 17: Sormuksen ritarit 4, Kaksi tornia 2 ja Kuninkaan paluu muhkeat 11 (voitti jokaisen kategorian, jossa oli ehdolla). Vain kaksi muuta elokuvaa (Ben-Hur ja Titanic) elokuvahistoriassa on voittanut 11 oscaria. Valtaosa oscareista tuli visuaalisista efekteistä, musiikista, puvustuksesta ja lavastuksesta. Kaikki elokuvat olivat ehdolla parhaaksi elokuvaksi, mutta vain Kuninkaan paluu sai tämän himotuimman oscarin. Voisi sanoa, että Kuninkaan paluu räjäytti sen oscar-pankin, jota oli selkeästi hieman säästelty  kahden ensimmäisen osan ajan.

Mielenkiintoinen asia on se, että ainut oscar-ehdokkuus näyttelijäpuolella oli Ian McKellenin sivuosa Sormuksen ritareissa. Tämä antaa mielestäni väärän kuvan, sillä kaikki kolme elokuvaa ovat täynnä hienoja näyttelysuorituksia. Yksi upea suoritus on Andy Serkisin roolityö Klonkkuna. Vaikka itse hahmo onkin digitaalisesti tehty, jo pelkkä ääninäyttely olisi mielestäni oscarin arvoinen suoritus. Heti ei uskoisi, että koko Klonkun ääninäyttely on tehty ilman mitään jälkikäteistä muokkausta tai efektejä.

Taru sormusten herrasta –elokuvien suurin vahvuus on ehdottomasti se tinkimätön omistautuminen pienintä yksityiskohtaa myöten, jota vain joukko jollekin asialle intohimoisesti omistautuneita faneja voi saada aikaiseksi. Suosittelen lämpimästi katsomaan elokuvien ”making of”:eja, osa elokuvan tekemiseen liittyvistä jutuista on vain sanalla sanoen käsittämättömiä: pienoismallit, rekvisiitta, maskeeraus, tehosteet jne. Hyvä esimerkki tästä on se, että kaksi kaveria teki kokopäiväisesti kolme vuotta(!) silputusta muoviputkenpätkistä rengaspaitoja elokuvaan, jotta ne olisivat riittävän aidon näköisiä. Heidän sormenjälkensäkin olivat kuluneet urakan jälkeen pois(!!!). Toinen esimerkki on se, että vaikka elokuvia varten tehtiin yli  2 500 erilaista haarniskaa, niin erään kuninkaan haarniskaan tehtiin kaiverrukset myös sen sisäpuolelle. Nämä kaiverrukset eivät näkyneet tietenkään elokuvassa mitenkään, mutta tekijätiimin mielestä haarniskan piti kaikin puolin näyttää ja tuntua aidolta, jotta näyttelijän olisi helpompi samaistua rooliinsa. Näitä esimerkkejä on loputtomasti, eikä tällainen omistautuminen voi olla näkymättä myös lopputuloksessa.

Yleensä kirjoista tehtyjä elokuvia vaivaa yksi perusongelma: ne yrittävät kertoa kirjan tarinan liian kirjaimellisesti. Tietyllä tavalla kirja toimii elokuvan ”käsikirjoituksena” ja sama mikä toimii kirjana ei yleensä toimi kovin hyvin elokuvana. Ohjaaja Peter Jackson on onneksi onnistunut välttämään todella hyvin tämän sudenkuopan. Osa kirjojen tarinasta on jätetty elokuvista tylysti pois ja osaa tarinan sisällöstä sekä rakenteesta on muokattu elokuvaan sopivammaksi, muutamia lisäyksiäkin on tehty. Suorituksesta tekee vielä kunnioitettavamman se, että moni ohjaaja ei olisi uskaltanut koskea näin paljoa kirjoihin, jotka ovat fantasia-genren ”raamattu”. Lopputulos toimii kuitenkin erinomaisesti ja on saanut myös ”tosifanien” vankan hyväksynnän.

Taru sormusten herrasta -elokuvia on jonkun verran arvosteltu niiden pituudesta. Olen tästä täysin eri mieltä ja suosittelen itse asiassa ehdottomasti katsomaan elokuvista extended edition –versiot, joissa on n. 40-50 min enemmän pituutta kuin alkuperäisissä elokuvateatteriversioissa. Lyhyemmistä versioista on mielestäni jouduttu karsimaan paljon tarinalle hyvin oleellisia kohtauksia. Pidennetyille versioille tulee kaikille kestoa lähemmäs 4 tuntia (ja Kuninkaan paluulle itse asiassa hieman ylikin…), mutta yksikään elokuva ei mielestäni tunnu mitenkään pitkältä tai venytetyltä.

En yleensä katso jo kertaalleen näkemiäni elokuvia kovin herkästi uudestaan, maailma on niin täynnä mielenkiintoisia elokuvia, joita en ole vielä nähnyt, että yleensä palaan vain aivan parhaimpien elokuvien pariin uudestaan siinä vaiheessa kun alan jo hieman unohtamaan niitä. Taru sormusten herrasta –elokuvat kuuluvat kuitenkin siihen harvinaiseen joukkoon, että olen nähnyt niistä jokaisen varmaan n. 3-5 kertaa. Viimeksi katsoin ne läpi reilu vuosi sitten ja juuri mietin tässä jonain päivänä, että tekisi kyllä mieli taas katsoa ne uudelleen. Näissä elokuvissa on vain niin paljon nautittavaa: hieno tarina, jännitystä, huumoria, draamaa, visuaalisesti näyttäviä kohtauksia, lavastukset ja puvustukset, musiikki ja äänimaailma jne.jne.jne. Peter Jackson herättää Tolkienin maailman henkiin sellaisella omistautumisella, että näistä kirjoista ei kyllä tarvitse uusintafilmatisointeja enää ikinä tehdä. Elokuvat toimivat myös erinomaisesti olit sitten lukenut kirjoja tai et. Olen itse nähnyt aikanaan elokuvat ensimmäisen kerran niin, etten ole kirjoja lukenut ja lukemisen jälkeen useaan kertaan.

En ole mikään Tolkien-fanaatikko, eikä fantasia kuulu lempigenreihini. Taru sormusten herrasta –elokuvat ovat kuitenkin mielestäni yksiä kaikkien aikojen parhaimpia elokuvia. Jos niitä ajattelisi yhtenä elokuvana niin kyseessä olisi ehkä jopa omasta mielestäni kaikkein paras elokuva, top 3:seen se sijoittuisi joka tapauksessa. Suosittelen aivan varauksettomasti kaikille.



Sormuksen ritarit (The Fellowship Of The Ring), 2001

Sormuksen ritarit on elokuvatrilogian ensimmäinen osa ja sanoisinpa että se on oma suosikkini. Tunnelman luonnissa onnistutaan todella hienosti ja jännitys, pelko ja epätoivo ovat lähes käsinkosketeltavia. Komeimmat massakohtaukset ja taistelut on säästelty kahteen jälkimmäiseen elokuvaan, mutta ensimmäinen osa on tarinavetoisin.

Ensimmäisessä osassa kerrotaan sormuksen taustoista ja sen löytymisestä sekä siitä, miten pikku hiljaa ihmisille, haltioille ja kääpiöille selviää se kuinka voimakkaaksi Sauronin pahuus on jo ehtinyt kasvamaan maailmassa ja mitä heidän on tehtävä se voittaakseen.

Arvosana: 10/10

It all began with the forging of the Great Rings. Three were given to the Elves; immortal, wisest and fairest of all beings. Seven, to the Dwarf Lords, great miners and craftsmen of the mountain halls. And nine, nine rings were gifted to the race of Men, who above all else desire power. For within these rings was bound the strength and the will to govern over each race. But they were all of them deceived, for another ring was made. In the land of Mordor, in the fires of Mount Doom, the Dark Lord Sauron forged in secret, a master ring, to control all others. And into this ring he poured all his cruelty, his malice and his will to dominate all life. One ring to rule them all. One by one, the free peoples of Middle Earth fell to the power of the Ring.
-Galadriel

 The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring
(2001) on IMDb


Kaksi tornia (The Two Towers), 2001

Kaksi tornia jatkaa suoraan siitä, mihin Sormuksen ritarit tarinamme jätti. Siinä missä ensimmäisessä osassa kuljettiin pääosin pitkin yhtä tarinalinjaa, Kahdessa tornissa elokuvaan alkaa muodostua useita eri tarinalinjoja, joiden edistymistä seurataan limittäin.

Yksi päälinjoista huipentuu Helmin syvänteen taisteluun, joka on ehdottomasti yksi vaikuttavimpia taistelukohtauksia ikinä elokuvakankaalla. Pimeys, sade, muta, rumpujen jylinä – tunnelma on käsinkosketeltava ja koko pitkä kohtaus on todella hienosti rakennettu.

Arvosana: 10/10

It’s like in the great stories Mr. Frodo, the ones that really mattered. Full of darkness and danger they were, and sometimes you didn’t want to know the end because how could the end be happy? How could the world go back to the way it was when so much bad had happened? But in the end it’s only a passing thing this shadow, even darkness must pass. A new day will come, and when the sun shines it’ll shine out the clearer. Those were the stories that stayed with you, that meant something even if you were too small to understand why. But I think Mr. Frodo, I do understand, I know now folk in those stories had lots of chances of turning back, only they didn’t. They kept going because they were holding on to something…. That there’s some good in the world, Mr. Frodo, and it’s worth fighting for.
-Sam

 The Lord of the Rings: The Two Towers
(2002) on IMDb


Kuninkaan paluu (The Return of the King), 2003

Kuninkaan paluu huipentaa Taru sormusten herrasta trilogian, ja tekee sen komeasti ja arvoisellaan tavalla. Kuninkaan paluussa nähdään elokuvatrilogian ehdottomasti komeimmat kohtaukset ja suureellisimmat taistelut. Tai miksipä tässä pitäisi olla vaatimaton: Pelennorin tasangolla käytävä taistelu on massiivisin, intensiivisin, visuaalisin - yksinkertaisesti komein taistelukohtaus mitä olen ikinä nähnyt missään. Yhdessäkään muussa elokuvassa ei olla tälle tasolle päästy, ei ennen eikä tämän jälkeen (ja elokuvan ensi-illasta on kohta jo 10 vuotta!)

Elokuva on varmasti ollut ohjauksellisesti haasteellinen, sillä siinä kuljetetaan parhaimmillaan varmaankin 6-7 eri tarinalinjaa samanaikaisesti, kun eri hahmojen eri paikoissa eteneviä tarinoita kuljetetaan eteenpäin limittäin. Tarina pysyy kuitenkin hienosti kasassa ja pitää intensiteetin paremmin yllä kuin alkuperäisten kirjojen tapa kertoa tarinat peräkkäin.

Kuninkaan paluussa nivotaan yhteen eri tarinat ja koko trilogia saa arvoisensa päätöksen. Loppu venähtää kuitenkin ehkä hieman pitkäksi kun kaikille tarinalinjoille ja hahmoille pitää saada päätös. Tämä on kuitenkin vain pieni kauneusvirhe ja kun elokuva on lopulta saanut päätöksensä, sitä alkaa jo odottamaan innolla uutta kierrosta.

Arvosana: 10/10

Hold your ground, hold your ground! Sons of Gondor, of Rohan, my brothers! I see in your eyes the same fear that would take the heart of me. A day may come when the courage of men fails, when we forsake our friends and break all bonds of fellowship, but it is not this day. An hour of woes and shattered shields, when the age of men comes crashing down! But it is not this day! This day we fight! By all that you hold dear on this good Earth, I bid you *stand, Men of the West!*”
-Aragorn

 The Lord of the Rings: The Return of the King
(2003) on IMDb

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti